perjantai 19. toukokuuta 2017

Ostin käytetyn auton



Hiljattain jossain jutussani ohimennen mainitsin, että pitäisi löytää halpa auto. Nyt se on sitten lopulta löytynyt! Käytetyn auton hankinta oli sekin hieno kokemus ja opetti kaikenlaista, itse kun en ole käytettyä autoa yksityiseltä myyjältä koskaan ennen ostanut.

Kerron tässä miten homma sujui, mitä kaikkea kannattaa huomioida käytettyä autoa hankittaessa ja mistä voi olla apua. Ja huom, en ole autoasiantuntija, sen sijaan tykkään vertailla asioita ja kun kiinnostun jostakin, käytän kosolti aikaa asian parissa.

Ostokriteerit


Ennen käytetyn auton hankintaa oleellisin kysymys lienee se, minkälaisen auton  tarvitsee, paljonko sillä aikoo ajaa vuodessa ja mitä se saa maksaa. Itselläni tärkeimmät kriteerit olivat nämä:
- Hinta max 1500e, mieluusti vähemmän
- Ajettu max noin 250 000km, autosta riippuen (pieni kottero ei ehkä kestä kilometrejä yhtä hyvin kuin isommalla koneella varustettu auto)
- Auton tulisi olla vuosimallia 1998 tai uudempi
- Peräkoukku on oltava, koska tarvitsen sitä. Pelkän peräkoukun asentaminen maksaa minimissään n. 600 euroa, eli halvassa autossa se on ihan merkittävä lisä tuomaan autolle lisää arvoa.

No millaisen auton tuolla budjetilla sitten saa? Seurailin Nettiautoa useamman viikon enemmän kuin aktiivisesti, lähinnä oman alueeni autoja mutta vertailun vuoksi myös koko maan autoja. Ja kyllähän tuolla rahalla jo monenlaista on tarjolla! Pian totesin, että minulla on hyvät mahdollisuudet saada oiva kulkupeli jopa merkittävästi maksimiksi asettamaani 1500 euroa halvemmalla.

Muista nämä kun ostat käytetyn auton


Oleellisimmat asiat, mihin kannattaa kiinnittää huomiota ostaessa halpaa käytettyä autoa:
1) Onko autossa ruostetta?
2) Onko autossa jakohihna vai -ketju, jos hihnalla niin koska vaihdettu?
3) Millainen on auton huoltohistoria?
4) Millaiset renkaat autossa on?
5) Onko autossa tiedettyjä vikoja? Onko tiedossaolevia isompia remontteja?
6) Milloin auto on katsastettu?

1) Onko autossa ruostetta?


Käytettyjen autojen kenties suurin vitsaus on ruoste. Ruoste on rumaa mutta erityisesti sen ongelmat liittyvät kahteen seikkaan: ruostevaurioita on vaikea korjata hyvin ja ruoste aiheuttaa ongelmia katsastuksessa. Alustan kuntoa voi olla vaikea arvioida, mutta korin vauriot on ainakin helposti todettavissa. Hiemankin pahemmin ruostuneessa autossa korjauksia voi joutua tekemään noin kahden vuoden välein. Omassa korjaamossani koko helman ruostekorjaus maksaa noin 300e / sivu, ei hajuakaan onko se kallista vai halpaa. Toinen juttu sitten on jos itse osaa ja vaivautuu ruosteita korjailemaan.

Joka tapauksessa otin korjaamomiehen vinkin todesta: Etsi ruostesuojattu auto, kyllä niitä muita vikoja sitten on helppo korjailla.

Yritin kahlata nettiä läpi löytääkseni ne parhaimmat merkit ruosteen osalta. Hieman tunnuttiin netin palstoilla kallistuvan näkemykseen, että japsit ja korea-autot ruostuu eurooppalaisia nopeammin, etenkin Renaultia tunnuttiin usein kehuttavan. USA-autot jäivät keskusteluissa hieman paitsioon. Lähtökohtaisesti olen enemmän tykästynyt idän autoihin eli nämä eivät olleet niin tervetulleita tietoja. Totuus kuitenkin taitaa olla, että auto kuin auto ruostuu tietyissä olosuhteissa. Ruostumista voi ehkäistä tietenkin ruostesuojauksella, mutta myös riittävällä pesemisellä (huom. myös alustapesu) ja vahaamisella.

Niin ja se katsastushomma. Katastusmies ei pidä ruosteesta, jos se vaikuttavaa korin/rungon kestävyyteen tai ylipäänsä auton turvallisuuteen. Eli esim. ruoste ovessa voi heikentää ovea niin, että auto ei tärmäystilanteessa ole riittävän turvallinen, ja näin oven ruostuminen voi aiheuttaa katsastuksessa korjauskehoituksen.

Mielenkiintoista lisätietoa korroosiosta ja tähän liittyen auton katsastuksesta vaikkapa tuolla.


2) Onko autossa jakohihna vai -ketju, jos hihnalla niin koska vaihdettu?


En lähde pohtimaan, kumpi sinänsä on parempi, hihna vai ketju. Mutta hihna tulee vaihtaa säännöllisesti ja halpaa autoa ostettaessa hihnan vaihto-operaatio voi äkkiä maksaa enemmän kuin itse auto. Eli jos auto on hihnalla, tulee selvittää, milloin se on vaihdettu ja milloin se tulee huolto-ohjelman mukaan vaihtaa seuraavan kerran. Toki myös ketju voi tulla tiensä päähän, vaikka periaatteessa sen pitäisi kestää läpi auton elinkaaren.

3) Millainen on auton huoltohistoria?


Tämän kohdan oleellisuus ei tarvinne erityisiä perusteluja. Merkitys tietenkin kasvaa, mitä enemmän autolla on kilometrejä takanaan. Mikäli huoltohistoriasta ei ole olemassa minkäänlaista dokumenttiä tai huoltohistoria on huono, en lähtisi ostamaan tällaista paljon ajettua autoa. Suurimpana riskinä on tietenkin moottorin pettäminen ja tähän huolloista vaikuttanee eniten se yksinkertaisin ja tärkein eli öljynvaihdot. Lähtökohtaisesti käytettyä autoa ostaessa huoltohistorian tulisi olla kokolailla moitteeton.

AutoJerry.fi

4) Millaiset renkaat autossa on?


Hienoa, että edes yksi asia listassa on kutakuinkin oman ymmärrykseni rajoissa :) Renkaista usein riittää silmämääräinen tsekkaus, myös urasyvyys on helppoa mitata ja nastojen olemassaolon talvirenkaista havaitsee myös pikaisella vilkaisulla. Renkaiden merkitys ei kalliimpaa autoa ostettaessa tietenkään ole niin oleellinen juttu, riittävän hyvät uudet kesä- ja talvirenkaat saa reilusti alle tonnnilla. Mutta kun haluaa päästä halvalla ja auton hinta pyörii tuossa tonnin paikkeilla, on renkaiden kunnon merkitys suuri.

Renkaissahan urasyvyydet menee siis näin (pääurat)
- Kesärenkaat, lain vaatima minimi 1,6mm, suositus hyvän pidon varmistamiseksi vähintään 4mm
- Talvirenkaat, lain vaatima minimi 3mm (talvirengaspakon aikana 1.12.-28.2.), suositus vähintään 5mm.

Itse asetin väljän kriteerin, että renkaiden tulee olla hyvät tai melko hyvät. Koska autolle tulee kilometrejä vain vähän vuodessa (reilusti alle 10 000km), kuluu renkaatkin hitaasti, eli keskinkertaisetkin renkaat menevät vielä pitkään. Toisaalta hylkäsin suoraan autot, joissa ei ollut kuin pelkät kesä- tai talvirenkaat tai renkailla ei ajaisi vähintään muutamaa vuotta. Koska autolla tullaan ajamaan lähinnä lyhyttä matkaa alhaisilla nopeuksilla, olen valmis ajamaan renkaat lähelle lain vaatimaa minimirajaa urasyvyyksistä.

5) Onko autossa tiedettyjä vikoja? Onko tiedossaolevia isompia remontteja?


Niputin nämä sinänsä tärkeät asiat yhden otsakkeen alle, koska näitähän voi aina udella, mutta vastaukset on mitä sattuu :) Eli riskillä mennään, sanoo myyjä mitä sanoo. Hyvin dokumentoitu huoltohistoria toki auttaisi tässäkin, mutta useimmiten huoltohistorian todentaminen jää huoltokirjan leimojen varaan ja nämä asiat lähinnä ympäripyöreiksi puheiksi myyjän taholta ("kyllä noilla jarruilla nyt vielä pitkään ajelee...")

6) Milloin auto on katsastettu?


Renkaiden lisäksi niitä helppoja kohtia. Halvan käytetyn auton ostaja voi katsastuksessa ajautua tilanteeseen, missä korjattavaa onkin niin paljon, ettei korjaaminen enää kannata. Siksi on tärkeää, että autolla saa ajella ainakin sen puoli vuotta - vuoden ennen ensimmäistä koitosta.

Auton katsastusajankohdan voi helposti selvittää katsastusasemien sivuilta, esim tuolta. Itse hylkäsin lähes poikkeuksetta ehdokkaat, jotka olisi pitänyt katsastaa puolen vuoden sisällä.

Omistajanvaihdos, varmenne ja vakuutus


Näillä miettein päädyin ostamaan 2000 vuoden Ford Mondeon, hinta 850e.
- Seuraava katastus 01/18 eli n. 7,5kk ajoaikaa ennen seuraavaa katsastusta.
- Huoltohistoria täysin moitteeton (huoltokirjan leimojen ja vähäisten lisätietojen valossa).
- Ajettu n. 230 000km.
- Auto uutena ruostesuojattu ja sen jälkeen vielä noin kuuden vuoden ajan lisäsuojauksia
- Auton pohja pikaisella silmäyksellä ok kunnossa.
- Auton maalipinta ikäisekseen loistavassa kunnossa, lukuunottamatta pientä ruostekohtaa, joka on aiheutunut ilmeisesti korjaamatta jätetystä maalivauriosta sivun raapaistua johonkin. Käsitykseni mukaan ruosteen sijainti on sellainen, ettei tule katsastusmiestä auton elinkaren aikana häiritsemään. Tosin tässä mennään hieman mutulla.
- Renkaat hyvät (urasyvyydet suosituksissa tai paremmat) ja molemmat alumiinivantein → lähes yhtä arvokkaat kuin koko ostos.

Nykyisin rekisteriotteen 2. osaa ei enää tarvita, joskin sitäkin voi edelleen käyttää. Kaupat hoidetaan Trafin varmenne-palvelulla. Myyjä luo Trafin sivulla varmenteen, ostaja varmistaa Trafin sivulla varmenteen (ja näkee samalla mm. omistajan tiedot ja voi varmistaa myyjän olevan auton omistaja) ja tehdään kauppakirja (esim. Trafin sivulta voi tulostaa).

Ohjeita Trafin sivulla tuolla.

Tämän jälkeen autoon otetaan liikennevakuutus. Sen jälkeen, varmennetta käyttäen, auton voi rekisteröidä omiin nimiinsä. Kaikki on äärimmäisen helppoa ja esim. rekisteröinnin voi tehdä Trafin lisäksi myös vaikkapa oman vakuutusyhtiön sivuilla.

Potentiaalisia ostokohteita miettiessä kannattaa myös muistaa, että autojen pakolliset liikennevakuutukset ovat paljonkin eri suuruisia autosta riippuen. Liikennevakuutuksen hintoja voi verrata vakuutusyhtiöiden sivuilla, esim. IFin sivulla tuolla.

Kannattaa myös muistaa, että auton omistajan lisäksi autolla voi olla yksi tai useampi haltija, mitkä on helppo määritellä netin palveluissa. Esim. jos perheessä toisella puolisolla on itseä paremmat bonukset, kannattaa hänet merkitä haltijaksi ja ottaa vakuutus hänen nimiinsä. Tähän vuoteen saakka liikennevakuutusten kertyneitä bonuksia ei ole voinut käyttää saman henkilön toiseen liikennevakuutukseen, mutta tähän on tullut lakimuutoksia tämän vuoden alusta. Vakuutusyhtiöiden uudet liikennevakuutustuotteet ovat vasta tulleet tai tulossa markkinoille, mutta jatkossa on mahdollista (tai jossain yhtiöissä ehkä jo nyt) käyttää samoja bonuksia myös toiseen autoon.

Omat vakuutuksemme on IFissä ja uudet vakuutukset tulevat myyntiin lähiviikkoina. Ostetun auton vakuutukset laitoimme vaimoni nimiin, joka on vähemmän elämänsä aikana autojen kanssa tunaroinut ja bonuksia on enemmän. Pian täytyy tarkistaa, onko uusissa vakuutustuotteissa järkeä vai ei kunhan ne myyntiin saakka ensin ehtivät.

Lopputulos


Ja tässä mietteitä, mitä nyt tuumailen autostani ja mitä riskejä näen tulevaisuudessa. Autolla olen nyt ajanut noin 100km:
- Löysin kokolailla juuri sellaisen auton kuin mistä olin haaveillut.
- Seuraavaan katsastukseen suht hyvin aikaa. Ajatuksena käyttää auto vuosihuollossa joulu-tammikuussa ja sitten katsastaa se.
- Mikäli seuraava katsastus menee läpi ilman suurempia kuluja vaativia korjauksia, voi autoa alkaa pitää hyvänä ostoksena.
- Autossa on erittäin hyvä huoltohistoria mutta toisaalta sillä on jo aika paljon jo ajettu. Nyt vaan toivotaan, että mm. moottori ja vaihteisto kestää. Uskon ja toivon, että jos huolto-ohjelmaa on noudatettu ja minä jatkan säännöllisiä huoltoja, voi autolla ajella vielä useamman vuoden.

Vastuut


Käytettyjen autojen kauppaan sisältyy aina suuri huijauksen mahdollisuus. Lisäksi paljon ajettu vanha auto voi hajota käytännössä milloin vain.

"Käytettynäkään ostettu auto ei silti saa olla huonommassa kunnossa kuin kuluttajalla on auton ikä, sillä ajetut kilometrit, auton kauppahinta sekä myyjän autosta antamat tiedot huomioon ottaen yleensä aihetta edellyttää"
"Myyjä ei vastaa käytetyn auton virheestä, jos kyse on tavanomaisesta kulumisesta auton tai sen osan odotettavissa olevaan kestoikään nähden. Käytetyssä autossa voi siis olla käytöstä ja luonnollisesta kulumisesta johtuvia vikoja, jotka eivät ole virheitä"
-Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Tämän hintaluokan paljon ajetussa autossa siis voi tapahtua melkein mitä tahansa, eikä myyjää todennäköisesti saa osallistumaan kuluihin. Ehkä jos moottori aivan hetimmiten hajoaa ja auto on sen jälkeen arvoton ja joutaa romutettavaksi, voisi muutamaa satasta yrittää hyvitystä saada. Mutta muutamien kuukausien ajon jälkeen tuskin saa enää sitäkään. Todennäköisesti myyjän voisi saada vastuuseen lähinnä vain seikoista, mitkä olivat myyjän tiedossa, mutta hän ei niistä kertonut.

Kalliimpaa autoa ostettaessa, kuten usein muulloinkin, kannattaa perehtyä Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyviin sivuihin:
Virhevastuu ja takuu autokaupassa
Käytetyn auton virhe

Ja lopuksi...


Vain päivää ennen auton ostamista tuplasin Fordin osakepotin salkussani. Jälkikäteen pohtien, olihan tämä itsestään selvää, että tavalla tai toisella päädyn Fordin (autonkin) omistajaksi. Jo samana päivänä auto vakuutettiin IFin vakuutuksella - IFin emoyhtiö Sampo taas on salkkuni suurin sijiotus. Jos tulee rengasrikko, hankinko alle Nokian Renkaat? Joskus tuntuu siltä, että osakkeiden omistaminen ohjaa salakavalasti arjen kulkua ja valintoja. Toisaalta onhan se aika luonnollista, jos tavoitteena on sijoittaa laatuyrityksiin, joilla on parhaat tai vähintään erittäin hyvät tuotteet ja palvelut!

4 kommenttia:

  1. Olen usein ostanut alle 1000€ maksavan käytetyn auton missä vuoden leima. Sillä ajaa vähintään sen vuoden tai pari. Vanhoissa autoissa vakuutus ym. maksut pieniä. Olen suosinut japanilaisia, koska niissä osat halpoja ja paljon ollut tarjolla japskiautoja.

    VastaaPoista
  2. Ootko ajanut autot loppuun ja toimittanut romuttamolle vai oletko jopa myynyt vielä eteenpäin pilkkahinnalla varaosiksi tms?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Myynyt tai romuttamolle. Usein kyllä myydessä tuntuu monia romuauto kiinnostavan, mutta sit ei tulla hakemaan tai tehdään muuten vaan oharit. Näin on käynnyt monta kertaa. Kovin montaa autoa en ole elämäni aikana kokenut, että vaikea sanoa miten pidemmän ajalla. Säästän kyllä koko ajan "parempaan autoon" mutta en tiedä koska sen hankin :D Hankinko paremman kun nykyinen tulee tien päähän vai menenkö vielä säästöbudjetilla.

      Poista
  3. Taitaa nuo mondeot kestää ikuisesti.... itselläni jo 370000 km ajettu eikä tekniikan puolelta mitään ongelmia mutta ruoste hiipii pikku hiljaa.....

    VastaaPoista